Meedoen aan wedstrijden

Vanaf welke leeftijd kan ik meedoen aan wedstrijden?
Vanaf 6 jaar kunnen kinderen zwemmen tijdens officiële wedstrijden. Hiervoor is een startvergunning van de KNZB nodig. Daar zijn ook kosten aan verbonden. Kinderen tot en met 10 jaar betalen 3,75 euro per jaar voor een startvergunning, terwijl vanaf 11 jaar of ouder 30,90 euro per jaar verschuldigd is. Het is ook mogelijk alleen startvergunning aan te vragen via ZV Zaltbommel zonder mee te doen aan de trainingen. In dat geval kost een startvergunning 60 euro per jaar.

Een startvergunning kun je aanvragen bij het wedstrijdsecretariaat: wedstrijd.secretariaat@zv-zaltbommel.nl

Wat neem ik mee naar een wedstrijd?

• zwembroek of badpak
  • zwembrilletje
  • badmuts
  • 2 handdoeken of 2 badlakens
  • badslippers
  • T-shirt en broekje (de vereniging heeft eigen shirts informeer er naar)
  • een spelletje of iets te lezen (wedstrijden duren vaak ruim 2 uur)
  • een grote tas voor je kleding
  • wat te eten en te drinken (geen snoep of priklimonade tijdens de wedstrijden).

Wat moet ik doen als ik niet aan een wedstrijd deel kan nemen?
Voor elke wedstrijd waar je aan deel zou kunnen nemen krijg je een uitnodiging via  e-mail. Op deze uitnodiging staat een naam en telefoonnummer van degene bij wie je je af moet melden als je niet mee kunt doen.

Let goed op dat je dit op tijd doet. Mocht je plotseling op de dag zelf ziek worden en kun je toch niet deelnemen aan de wedstrijd laat dat dan even weten aan de trainer / coach. Het telefoonnummer vind je ook op de uitnodiging.

Er zijn twee redenen waarom het belangrijk is dat je je op tijd afmeldt:

• de vereniging krijgt een boete bij te laat afmelden
  • als we tijdig weten dat je er niet bent, kunnen we soms nog een andere zwemmer in jouw plaats laten starten

Dus altijd afmelden als je onverhoopt niet mee kunt zwemmen!

Kampioenschappen
De KNZB organiseert diverse kampioenschappen, zoals de Gelderse Kampioenschappen en de Nationale Kampioenschappen. Om aan deze wedstrijden te kunnen deelnemen moet je je eerst plaatsen. Dit betekent meestal dat je een bepaalde limiet (tijd) gehaald moet hebben. Deze limieten worden op de site van de KNZB en KNZB Oost gepubliceerd.

Hoe kom ik op een wedstrijd?
Je moet zelf voor vervoer zorgen. Rijd je met iemand mee, dan betaal je de reiskosten aan de chauffeur.