Soorten wedstrijden

Wedstrijden
Bij ZV Zaltbommel zwemmen we verschillende soorten wedstrijden. Een overzicht van deze wedstrijden vind je in de wedstrijdkalender. Welke wedstrijden je zwemt, hangt onder andere af van je leeftijd. Wil je weten of je een minior, junior of senior bent, kijk dan in het overzicht leeftijdsindeling wedstrijden.

Clubkampioenschappen
Ieder jaar zwemmen wij de Clubkampioenschappen. Hieraan kan ieder lid van de vereniging die 6 jaar of ouder is en een startvergunning heeft meedoen.

Nationale competitie
De nationale zwemcompetitie wordt georganiseerd door de KNZB. Van iedere leeftijdsgroep tellen in deze wedstrijden zwemmers mee in het resultaat voor de totale vereniging. We zwemmen de Nationale competitie als SG Bommelerwaard. In het seizoen 2018-2019 zwemmen we in de 1e klasse Regio Oost.

Zwemcircuits
In het seizoen 2016-2017 is de KNZB gestart met de zwemcircuits. Deze circuits zijn bedoeld om het opleiden van complete zwemmers te stimuleren. De programma’s bouwen op van laagdrempelig (swimkick) tot uitdagend (junioren/jeugd) waarbij zwemmers bij het junioren-jeugd circuit ook kennis maken met het zwemmen van finales. Elk circuit bestaat uit 4 delen, waarbij de diverse programmaonderdelen zo goed mogelijk verdeeld zijn. Elke leeftijdsgroep krijgt gedurende het seizoen alle zwemslagen/afstanden twee keer aangeboden.

Kampioenschappen
De KNZB organiseert diverse kampioenschappen, zoals de Gelderse Kampioenschappen en de Nationale Kampioenschappen. Om aan deze wedstrijden te kunnen deelnemen moet je je eerst plaatsen. Dit betekent meestal dat je een bepaalde limiet (tijd) gehaald moet hebben. Deze limieten worden op de site van de KNZB en KNZB Oost gepubliceerd.