Trainerscursus – Bijeenkomst 5

En toen was het afgelopen maandag al weer tijd voor de volgende bijeenkomst. De thema’s waren ‘schoolslag’ en ‘starten’. Bij de voorbereidingsopdrachten moesten we de meest voorkomende fouten van de schoolslag beschrijven en daar oefeningen bij bedenken. En we moesten ook de greepstart en de trackstart beschrijven, met daarbij de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee starts. Een goede voorbereiding voor de thema’s van deze bijeenkomst dus.

De bijeenkomst begon met theorie over de verschillende starts. De twee starts werden nog eens uitgelegd en ook de overeenkomsten en verschillen kwamen aan bod. Er werd ook verteld hoe je de start aan kunt leren. Dat vond ik wel interessant, want er zijn bij ons best veel kinderen (vooral bij onze jongste zwemmertjes) die moeite hebben met duiken. Dat was dus zeer nuttige informatie. De verschillende fasen van de schoolslag werden ook uitgelegd. Dit in het kort, want er was niet meer tijd.

Voor het praktijkgedeelte werden we in tweetallen verdeeld. Ieder tweetal kreeg twee briefjes: een roze en een groene. Op deze briefjes stond dezelfde opdracht beschreven. Het was de bedoeling dat ieder tweetal 5 minuten les ging geven aan de rest van de groep. Daarvoor werd de groep dan wel in twee groepen verdeeld: een roze groep en een groene groep. Deborah en ik waren een tweetal. Op onze briefjes stond dat we schoolslag moesten gaan doen met als aandachtspunt de combinatie. Ieder tweetal mocht even overleggen over de oefeningen. Deborah en ik waren er zo uit. We hadden twee oefeningen bedacht: één armslag met twee beenslagen en tellen (eenentwintig, tweeëntwintig). Deborah zat bij het roze groepje en zou daar dus les aan moeten gaan geven en ik zou dat dan bij het groene groepje moeten doen. Er kwamen verschillende tweetallen aan de beurt, maar de tijd was helaas te kort om iedereen aan de beurt te laten komen. Wij kwamen daardoor ook niet aan de beurt. Wij weten dus niet wat de andere cursisten en de docente vinden van onze manier van lesgeven. Maar het was wel leerzaam om te zien en horen hoe de anderen dat doen. Aan het einde van het praktijkgedeelte mochten we in tweetallen nog tips aan elkaar gaan geven bij het zwemmen van de schoolslag. Deborah gaf eerst een tip aan mij en ik daarna aan Deborah. Dat vond ik best leuk om te doen. Bij het training geven letten we natuurlijk veel op de techniek van de zwemmers, maar hier letten we bij elkaar eigenlijk niet op. Dus dat was weer eens wat anders. De tip die ik van Deborah kreeg, kwam me trouwens wel bekend voor….

Het laatste stukje theorie ging over het beschrijven van de beginsituatie en de doelstellingen. Hier hadden we het de vorige bijeenkomst uitgebreid over gehad en bij het maken van de opdrachten zouden we daar goed op letten. Dat was blijkbaar niet helemaal goed gegaan, vandaar dat er nog op terug werd gekomen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik het wel goed heb gedaan, maar ik zal er de volgende keer toch maar (weer) extra aandacht aan besteden.

Ik vond deze bijeenkomst heel interessant en leerzaam. Er werd veel informatie gegeven over de techniek en over het aanleren ervan en daar heb je in de praktijk ook echt iets aan. Daar ben ik dus heel blij mee. :D Het praktijkgedeelte was echt gericht op lesgeven en dat vond ik ook wel prettig. Daar gaat het uiteindelijk toch om. Dus al met al een leuke en boeiende avond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *